Search This Blog

Thursday 16 November 2017

Dari O&G Ke Bisnes Online

Assalamualaikum,maaf semua yang rajin blogwalking kat sini.Liza bizi sikit di IG dan fb.Tu asyik tergendala je.

Ok hari ni liza rasa.best dan semangat.lain macam lepas baca.kisah kejayaan Master Laila.Dari seroang yang bekerjaya di bidan O&G terjun ke bidang online bisnes.

Hebatkan.Meh baca sama-sama.Supaya kita termotivasi .


CABARAN 12 BULAN PERTAMA, TAK MERUGIKAN SAYA" - Master Laila Mokhtar

"Saya mula mengenali Shaklee melalui upline saya pada 2006. Kami satu ofis di Miri, mengepam disurau masa tu. Saya kenal uplien saya waktu di universiti lagi, tapi sekadar hai-hai-bai-bai, senyum2 je lah… tak rapat pun… dia senior saya.

Bila “dilempar” ke Miri oleh Company jadi ala2 oversea la pulak….so start rapat. Nak jadi citer dua-dua husband keje laut. Saya selalu gie larik tido umah dia, malam-malam bawak anak saya Iman (sebaya anak upline saya). G lepak-lepak dua tiga hari. (skrg saya rindukan saat itu ).

Padahal bukanlah dekat pun.. kena drive jauh gak. Dia cadangkan Shaklee bila saya duk kata letih, lembik, tak larat. Tgk dia steadyyyy je… Badan anak dia masa tu…. Mak aiii. Badan Iman pun sliiiimmmm jer… (paham2 je lah). Saya hanya nak makan Shaklee, bukan nak register ahli pun… sekadar nak makan sbb bfeed. … (selama ni saya kata MLM ni merapu) tapi sebab saya memang respek upline saya dari dulu… jadi saya pun register (terpaksa tauuu!). Sepanjang 2006 hingga 2010 memang saya makan sendiri, beli bagi mak ayah. Ada satu masa tu rasanya tahun 2008 kot, saya beli banyak dapat la cheque rm31 (bonus Shaklee 5%). Tapi sombongnya saya waktu tu, saya wat dekkk je dgn cheque tu. – bodoh sombong kannn.

June 2010, Upline ajak saya buat Shaklee online thru blog. Dia dah start April 2010. Hebatnya aura dia, saya cakap OK. Padahal setahun sebelum tu dah ada org ajak buat bisnes Shaklee. Saya bagi alasan sibuk. Ya, saya seorang pekerja di Oil & Gas yg kerja jaga Telaga Minyak – masa tu jaga kawasan terbesar di Sarawak… kawasan (Field) ni mengeluarkan lebih kurang 30ribu tong minyak mentah sehari. Kremnya kepala, sebab kena fikir-fikir sampai bwk ke rumah, bwk ke mimpi. Kalau ada telaga minyak mati, platform down, boss kat KL call tanya macam-macam. Pening-pening!

Dirumah saya uruskan 2 org anak (sekarang dah 3), suami saya kerja luar pantai (offshore), saya tiada maid. Semua saya uruskan sendiri. Mana saya nak fikir buat side income? Tapi Allah buka hati saya masa upline saya ajak. Yang saya fikir masa tu… satu hari saya nak berhenti kerja, ada bisnes sendiri – lets start small one.

Bermulalah cabaran 12 bulan pertama. Saya TIRU upline saya buat blog, tapi masih malu. saya malu nak share di FB. Hehe. Saya tak tahu apa nak tulis di blog. Kadang-kadang ada sales, selalunya tak ada., hehe. Tapi saya cuba buat semua apa mak suruh… zikir, dhuha, tahajud, sedeqah, paksa tulis di blog, slow2 share di FB, blog walking – tapi ikut kesempatan saya sbb anak2 saya jenis tido pukul 1-2am.

Selalunya saya tido dulu dari dorang… muhahah. pernah sales tak masuk 2 minggu berturut2. Saya pernah kecewa, nangis pun ada… rasa nak stop sebab pressure… ye lah.. buat semua, sales takde… baik tak buat, takde sales… kan rileks sket. Hehe. Tapi upline saya keep kata… “laila sabar, tgu 12 bulan.. lepas tu decide..” upline saya ni memang penyabar lah. Saya tak pernah tahu marketing plan selepas setahun. Saya tak pernah yakin Shaklee dpt jana pendapatan 5 angka sebelum ni.

Ada satu masa lepas dah jadi supervisor, saya tak effective. Bonus saya masa tu RM300. Saya tanya super upline saya, apa lagi saya kena buat utk upkan sales. Dia suruh saya infaqkan ke Sekolah Tahfiz 30% dari modal stiap kali kita beli. So, sebab sekali saya beli RM1000 (sebab nak dpt free postage Sarawak kena order rm1000), so semua rm300 tu saya infaqkan. Saya yakin, saya berserah. So bulan tu saya takde merasa bonus Shaklee. Alhamdulillah Next month tu saya Senior Supervisor. selepas setahun! Hebatnya sedeqah! Selepas itu, saya lazimi sedeqah. Benda yang lebih senang dari saya tulis blog, dari saya sharing di FB. Benar, Sedeqah lebih tajam dari Doa.

Saya beli PC baru utk buat bisnes – dekat ofis no no utk bukak blog or FB – lama juga saya nak decide. Satu sebab laptop asik kena bantai dgn anak. Desktop lebih lasak. Saya update FB sambil anak panjat belakang, sambil berebut tekan keybord dgn anak. Hehe… (sampai sekarang pun!). Then saya invest utk smartphone (saya rasa penting utk biz online dan saya tak boleh online spjg masa dgn PC). Pada mulanya suami tak beri sokongan langsung. Pernah dia larang saya buat Shaklee. Tapi saya duduk dan berbincang, kenapa saya nak buat. Satu ketika, dia benarkan- hanya iyakan.

Alhamdulillah jika sekarang nak minta pack kan, poskan tiada masalah . Bestkannn, rasa lebih kuat bila suami menyokong. Bila suami redha juga, saya rasa bisnes saya lebih laju. Namun, Ada seorang insan yang dari awal menyokong saya, dari saya tiada apa-apa sampai sekarang, yang berdoa tidak pernah putus, dia Ibu kandung saya. Berkat doanya juga, hari ini saya merasa pendapatan Shaklee 5 angka walaupun agak lambat berbanding kawan-kawan yang lain.

Saya listkan disini lesson learnt utk sahabat-sahabat & anak-anak supaya lebih cepat dapat 5 angka (yg belum dpt lahhh)

>>> YAKIN anda boleh dapat pendapatan 5 angka melalui Shaklee.

>>> Studi & fahami marketing plan Shaklee, mcm mana kira bonus, rank, downline, etc, ada halatuju.

>>> FAHAM - BUAT - ISTIQAMAH apa yang mak anda suruh. Jgn amik ringan – master checklist (termasuk amalan rohani, sedeqah, doa, etc).

>>> Berani invest utk majukan bisnes

>>> Selalu berdamping dgn Mentor anda.

>>> Redha & DOa Suami / Mak Ayah

Alhamdulillah kalau dulu saya malu nak bwk beg Shaklee (beg yg dpt masa register member tu), sekarang saya tak malu nak bwk ke mana2, malah bangga. Kawan-kawan diofis, keliling beli Shaklee dari saya. Setiap hari ada saja order, ada masa bila ada sesuatu yg tak dpt dielakkan, saya doakan agar order hari tu semua ke anak-anak shaklee, disebabkan kadang-kadang tak terlayan, kesian customer.

Terima kasih mentor upline saya atas bimbingan. Terima kasih anak-anak saya yang mendengar dan mengikut panduan saya .


Salam sayang 
Lizakama
012-3010634

No comments:

Post a Comment